تبلیغات
یك معلم ریاضی - روش های فعال تدریس ریاضی مبتنی بر ساخت و ساز گرایی
 
یك معلم ریاضی
ریاضی برای زندگی
درباره وبلاگ


به نام خدا
به وبلاگ شخصی من خوش آمدید.
سجاد خسروپور هستم، کارشناس آموزش ریاضی، کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی ، دبیر رسمی و سرگروه رشته ریاضی مقطع متوسطه اول آموزش و پرورش شهرستان لاهیجان.
قصد دارم در این وبلاگ علاوه بر ریاضیات و تکنولوژی آموزشی که رشته شغلی و تحصیلی من هستند مطالب دیگری که به آن ها علاقه دارم و فکر می کنم که به درد خیلی ها میخوره قرار بدم.
امیدوارم که با نظراتتون به من کمک کنید تا وبلاگ بهتر و مفیدتری داشته باشم.

آدرس های دیگر وبلاگ:

www.1moallem.ir

www.1moallem.sub.ir

تدریس خصوصی ریاضیات در شهرستان لاهیجان:

09025559909

اللهم عجل لولیک الفرج

مدیر وبلاگ : سجاد خسروپور
نویسندگان
نظرسنجی
آیا آموزش و پرورش ما موفق است . اگر خیر به کدام یک از دلایل زیر؟










فصل نامه ی الکترونیکی

روش های فعال تدریس  ریاضی مبتنی بر ساخت و ساز گرایی

نویسنده :الهام صحرایی

 

چکیده

ریاضـی یکی از چند درسـی اسـت کـه در باز کــردن ذهــن دانــش   آمــوز و آمــوزش چگونــه اندیشــیدن نقــش درجــه اول را دارد اما یادگیری درس ریاضی از معضلات دانش آموزان است و  روش های یاددهی آن یکی از مسائلی است که هر معلم ریاضی با آن مواجه می شود . همچنین با توجه به این که امروزه علم باسرعت واقعا باورنکردنی در حال گسترش است این سوال پیش می آید که چگونه می‌توان از میان انبوه اطلاعات و دانش تولید شده مناسب‌ترین، بیشترین و مورد نیازترین محتوا را انتخاب نموده و آموزش داد؟ و چگونه می‌توان انتظار داشت یادگیرندگان بهترین بهره را از آن ببرند؟ امروزه ، دیگر نیازی به دانش آموزانی نیست که فقط مخزن اطلاعاتی باشند که هیچ عملکردی در پی آن نیست . بلکه باید دانش آموزان امروزی بتوانند نیاز های خود را تشخیص  دهند و از میان اطلاعاتشان ، داده ی درست را برای هدفشان انتخاب بکنند و آن ها را به کار ببرند و بین معلومات و جهان واقعی ارتباط برقرار کنند . نظام‌های آموزشی جهان برای برطرف کردن معضلات موجود، به دنبال تغییر و اصلاح روش‌ها و سیاست‌های پیشین خود هستند.در میان راه حل‌ها و پیشنهادات گسترده موجود، ساخت و سازگرایی که برخاسته از نهضت فلسفی- اجتماعی است، می‌تواند پاسخی برای رسیدن به هدف آموزش برتر باشد. به‌جای آن که دانش از پیش‌ساخته شده را به دانش‌آموزان انتقال دهیم می‌توان تدبیری اندیشید که دانش‌آموز خود به تولید علم بپردازد ، در اختیار گذاشتن ابزار لازم، ایجاد شرایط مناسب و آموزش چگونه ساختن دانش ، لازمه  این کار است. که این همان مفهوم ساخت و سازگرایی است . در این مقاله سعی شده است که روش ساخت و سازگرایی برای تدریس درس ریاضی مورد بحث قرار گیرد و مراحل یک تدریس به این روش مطرح شود .

واژه های کلیدی : ریاضی – روش های یاددهی – ساخت و ساز گرایی

۱ – مقدمه

      بااستفاده ازنتایج تحقیقات ، مردم :  ١٠ درصد آنچه راكه می خوانند،به یاد می آورند .  ٢٠ درصد آنچه را كه می شنوند ،به یاد می آورند  .  ٣٠ درصد آنچه را كه می بینند به یاد می آورند .  ٥٠ درصد آنچه را كه می بینندو می شنوند به یاد می آورند .  ٧٠ درصدآنچه راكه می گویند ومی نویسند ، به یاد می آورند .  ٩٠ درصد آنچه را كه می گویند وانجام می دهند ،به یاد می آورند . پس می توان گفت که :

  ١ –حداكثر یاد سپاری و یاد آوری ، زمانی اتفاق می افتد كه یاد گیرنده ، خود بگوید وبنویسد ویا خود بگوید وانجام دهد . 

٢ -یاد گیرنده هرچه ازحواس بیشتری در یاد گیری استفاده كند، مطالب بیش تری را می تواند به خاطر بسپارد وبه یاد آورد .

      بنابراین باید به دنبال روشی برای یاددهی باشیم که این دو نکته را میسر سازند .  با مطالعه تاریخ  آموزش و پرورش، ملاحظه می کنیم که همواره دو نوع آموزش درمقابل هم قرار داشته اند . دسته اول، روشهای تدریس سنتی، که در گذشته های دور به کار می رفته   اند  و دسته دوم، روشهای مبتنی بر یافته های روانشناسی است که به طور عمده از قرن بیستم به بعد تکوین یافته اند و به روشهای جدید شهرت دارند. از میان روشهای  سنتی می توان از روش سقراطی و روش مکتبخانه ای در ایران و دیگر کشورهای  اسلامی نام برد. از روش های جدید تدریس ریاضی می توان به روش توضیحی، روش  سخنرانی، روش اکتشافی، روش حل مساله، روش مفهومــی، روش فعــال ، پرسش و پاسخ، روش قیاسی و استقرایی و روش الگوریتمی و روش ساخت و سازگرایی اشاره کرد که روش ساخت و سازگرایی یکی از روش های فعال تدریس ریاضی است . در آموزش به روش فعال هر دانش آموز مطالب را به سرعت خود یاد می گیرد و فرصت دارد كه به مطالب فكر كند.

 برای موفقیت در یاددهی –یادگیری ریاضیات ، روش نوین ساخت و سازگرایی می تواند مفید باشد. ساخت و سازگرایی در آموزش ریاضیات نوین، بالاترین جایگاه را در میان دیگر نظریه‌های یادگیری و آموزش داراست. در این روش ، آموزش به سمت آموزشی آزادتر که محور اصلی آن فرد است سوق داده می‌شود.استفاده از روش ساخت و ساز گرایی که ریشه در فلسفه دارد ، از این جا آغاز شد که مطالعات عمیق در زمینه آموزش و به‌ویژه آموزش ریاضیات، ارتباط تنگاتنگی با فلسفه و شناخت‌شناسی دارد. بخشی از سنت‌های قدیمی ‌به همراه برخی از تئوری‌های جدید در حوزه  فلسفه، پیکره  مفهومی ‌فلسفه ساخت‌گرایی را تشکیل می‌دهد. از دیدگاه ساخت گرایی ، ادراک و باورهای ما از جهان، صرفاً ساخته‌هایی بشری هستند که به‌گونه‌ای فعال بنا گشته‌اند.

در آموزش ریاضیات به روش ساخت و ساز گرایی ، دانش آموز  با پی بردن به توانایی های خود، در او حس اعتماد به نفس تقویت مـی شـود چـون در به دست آوردن نتیجه ها و كشف قواعد سهیم است و نسبت به مطالب احساس علاقه و مالكیت می كند و میل بـه دانــش افزایی در او بارور می شود . در این روش وظایف معلم عبارتست از توجه به كار یكایك دانش آمــوزان و دادن راهنمـایی در مـوارد ﻻزم، علاقه منـد كــردن آنهـا بـه كـار و فعالیــت درسی، شناخت دانش آموزان و پی بردن به توانایی آنها و از همه مهمتر قدم به قدم پیش بردن دانش آموز برای یــادگیری یك مطلب درسی جدید طی مراحل مختلف آن . وظیفه دانش آموز هم ، فعالیت و كــارآموزی و كاوشــگری در حــد توانـایی خـود مــی  باشد . اگر دانش آموز در تنظیم صورت مساله هایی كه باید حل كند، شركت داشته باشد، خیلی فعــالتر خواهـد كوشــید. معلـم بایـد  شرایطی را فراهم آورد كه دانش آموز بتواند مساله های خــودش را طـرح كند ، چـون باعـث خواهــد شـد كـه نـیروی خلاقیت او شكوفا شود . رسالت خطیر متخصصان تدریس ریاضی ، در واقع شناخت  یادگیرنده، چگونگی شکل  دهی مفاهیم ریاضی، دوباره  سازی مفاهیم ریاضی و سرانجام  از بین بردن معضلات موجود است . پایه گذاران و پیروان ا نظریه ساخت و سازگرایی عبارتند از جان دیویی ،ژان پیاژه ،ویگوتسکی ، جروم برونر و دیویی و آزوبل.

متن کامل را در ادامه مطلب مشاهده بفرمایید...

 

۲- تاریخچه نظریه ساخت و سازگرایی

اگرچه ساخت‌گرایی در آموزش، در سال‌های اخیر به شهرت رسیده است، ولی ریشه تفکر آن به عهد عتیق بازمی‌گردد. سقراط در خیابان‌های آتن با مردم عادی به گفت‌وگو می‌نشست و پرسش‌های کلیدی ذهن ایشان را جست‌وجو می‌کرد. سقراط‌ شناس مشهور انگلیسی،‌ هارولد تارانت، درباره روش پرسشگری سقراط می‌نویسد: می‌دانیم که سقراط ادعا می‌کرد که درس و دستورالعمل نمی‌دهد. او تنها راهنمایی می‌کند و پایه‌های بحث را می‌سازد. سقراط باور داشت که آموزش مطمئن ساختمانی است که آزادانه بر تجربه خود دانش‌پژوه استوار شود. هدف گفت‌وگو و پرسشگری سقراطی، جست‌وجوی دریچه‌های جدید برای شناخت است و نه تحویل دادن دیدگاههای سنگ شده و قالبی. کانت(١۷٨٠) نیز بیان می‌کند تجزیه و تحلیل منطقی اعمال و اهداف، منجر به رشد دانش می‌گردد و با این دیدگاه ، تجربه شخصی هر فرد، دانش وی را می‌سازد.

بین سال‌های ١۷١۰-١۷١۲ و سال‌ها قبل از کانت، ویکو گیامباتسیا نظر ساخت‌گرایانه  خود را چنین بیان می‌کند: ذهن بشر تنها قادر به فهم دانشی است که آن را ساخته است.در میان نویسندگان و فلاسفه  اخیر، کوهن و روتری بارزترین دیدگاههای ساخت‌گرایانه را در نوشته‌های خود منعکس کرده‌اند. آغازگر تفکر و فعالیت‌های مربوط به ساخت‌گرایی در دوره معاصر پیاژه است، با این حال بیش از یک قرن پیش از وی، هنریک پتسالوتزی سوئیسی به نتایج مشابهی دست یافته بود. وی معتقد بود که مراحل آموزش باید بر اساس رشد طبیعی کودک و مبتنی بر احساسات وی صورت پذیرد. نوآوری تربیتی منصوب به پتسالوی این بود که کودک نه از طریق کلمات بلکه از طریق احساسات خود آموزش می‌بیند. وی تاکید داشت که برنامه آموزشی باید با تجارب کودک در محیط خانه و زندگی خانوادگی وی اتصال یابد. با این همه پیاژه به عنوان پدر ساخت‌گرایی نوین شناخته می‌شود.

نظریات ساخت‌گرایی اجتماعی عمدتاً مبتنی بر نظرات ویگوتسگی است، پل ارنست و ون گلسرفلد نیز فعالیت‌های چشمگیری در انواع ساخت‌گرایی زمینه داشته‌اند.ساخته‌های ذهنی که محصول تجارب پیشین ما هستند، به جریان ممتد تجارب فرد نظم می‌بخشند و زمانی که به دلیل تنگناهای بیرونی و درونی کارشان با شکست مواجه شد؛ تغییر کرده و خود را با تجربه جدیدی تطبیق می‌دهند.


۳- مفهوم ساخت‌گرایی در آموزش

ساخت‌گرایی که در معنی عام خود با فلسفه در ارتباط است، از نقطه نظر آموزش ریاضیات، روشی است که دانش‌آموزان خود، دانش ریاضیات خود را به‌طور فعالی بر پایه دانش پیشین می‌سازند. دانش به محتوای ذهنی فرد اتلاق می‌شود و نه دانش رسمی ‌و ساختن نتیجه ،  فعالیت ذهن است. منظور از ساختن‌، کار با جورچین‌ها، ‌مکعب‌ها‌، یا ساختن اعداد منطقی از روی اعداد اعشاری و یا انجام یک اثبات نیست، گرچه انجام هریک از اینها ممکن است منجر به ایجاد ساخته‌های ذهنی گردد. دانش جدید از درون دانش پیشین بیرون آمده و بر پایه آن ساخته می‌شود. دانش چیزی بیش از حقایق به‌خاطر آورده شده است (مانند اصل فیثاغورس یا فرمول محاسبه مساحت مثلث). دانش ، ساختارهای وسیعی از مفاهیم ذهنی را در بر می‌گیرد که به فرد اجازه  هرگونه تعبیر و تفسیر از معنی واژگان، به‌خاطر آوردن مطالب و یا جست‌وجوی موثر در یک حوزه جدید ریاضی را می‌دهد. ساخت‌گرایی استعارات آموزشی همچون انتقال و دریافت را که خلق ریاضیات در خارج از ذهن فرد یادگیرنده را پیش‌فرض می‌داند، رد می‌کند. وظیفه یک معلم با دیدگاه ساخت و سازگرایی، خلق محیطی مناسب برای دانش‌آموزان است تا معانی ریاضیات را خود بسازند. ساخت‌گرایان سعی دارند نشان دهند که چگونه نمادها و فرم‌های موجود در ریاضیات با فلسفه‌شان سازگار است. علائم ریاضی راهنمای ذهن و اندیشه هستند،‌ همان‌گونه که اثاثیه موجود در یک اتاق حرکت در آن اتاق را جهت می‌دهند،علائم و نشانه‌های ریاضی ادراک ریاضیات را تحکیم می‌کنند، یادگیرنده نیاز دارد چگونگی استفاده از نمادها را درک کند.

 محیط آموزشی که ساخته می‌شود فقط در حوزه فهم و ادراک یادگیرنده معنا می‌یابد و خارج از آن ، موجودیت مستقلی ندارد.برای یادگیرنده ، آنچه که یافته شده، اختراعی است که از عمل اختراع آن بی‌خبر است و تصور می‌کند موجودیتی مستقل از وی دارد؛ این اختراع اساس جهان‌بینی و عملکردهای او را تشکیل می‌دهد. در دوران کودکی اندیشه و تصورات کودکان از طریق تجربه و رفتارهای اجتماعی رشد و تکامل یافته و به عقل سلیم بدل می‌گردد. این که از یاد گیرنده   بخواهیم اصل های علمی را کشف یا دوباره کشف کند، یادگیری را توسعه و پرورش می  دهد؛ ا مّا گاهی او در جریان اکتشاف، بر اصول غلط، مثﻼً بر یک نظریه علمی نادرست که  خودش ساخته است، پای می فشارد . گرچه ممکن است ساختار گراهای افراطی ادعا کنند  که فرآیند، همه چیز است و ما غیر از آن هدفی نداریم، امّا دیگران معتقدند که از این  راه یا راه دیگر، سرانجام دانش آموزان باید به یک فهم صحیح برسند که بهترین نظریه  مطرح شده در آن موضوع تخصصی کدام است.  .

تجزبیات یادگیری ساختار گرایانه، مستلزم به  کارگیری سطح باﻻی شناخت به وسیله یادگیرنده است و همه یادگیرنده ها نمی توانند به  این چالش پاسخ صحیح بدهند  . امکان دارد روش های ساختار گرایانه حتی گمراه کننده و  عوام فریب باشند  " . چرا به جای آن که چیزی را که می خواهید بدانم، به من بگویید، آن  را به یک راز بزرگ تبدیل می ک نید؟  " چنین پرسشی همیشه یک پرسش نابخردانه  نیست .

 کدام نوع ساختار گرایی ، چه زمانی به کار می آید  ؟  مشکﻼت و دشواری های ساختارگرایی، اهمیت به کار گرفتن رو ش های ساختار  گرایانه به صورتی عاقﻼنه، در جای صحیح و با هدفی صحیح را آشکار می سازد  . چگونه یک  معلم می تواند به مسائل و مشکﻼت یاد گیرنده، پاسخ های ساختار گرایانه مناسب و  هدفمند بدهد؟ یک رویکرد برای حل این چالش این است که برای دانستنی ها، انواع  متفاوتی قایل شویم  : دانستنی های ساکن و لخت - دانستنی ها ی کلیشه ای، مفاهیم مشکل  و  دانستنی های بیگانه  . این چهار نوع دانستنی احتماﻻً به صورت های گوناگون برای دانش  آموز مشکل ساز خواهد بود .

 دانش لَخت یا ساکن، در باﻻ خانه مغز انسان جا خوش می کند و  تازمانی که آن را به نحو ویژه، مثﻼً از طریق یک امتحان یا پرسش مستقیم فرانخوانیم،  در جای خود باقی می ماند و گرد و خاک می گیرند  . یک مثال آشنا و شناخته شده بر ای یک  این نوع دانش، واژه هایی هستند که معنی آنها را می دانیم؛ امّا هرگز این واژه ها را  به کار نمی  بریم  . متأسفانه بیشتر  دانشی که تمایل داریم فعاﻻنه به کار گرفته شود در  عمل معلوم شده است دانش لَخت و ساکن  است .

۴- روش تدریس مبتنی بر دیدگاه ساخت گرایی : 

ساخت وساز گزایی یک روش یا یک تکنیک یک معرفت شناسی است ؛ روشی است برای نگاه به یاددهی ویادگیری ؛ روشی است برای دیدن این که مردم چگونه درک خود را از دنیا می سازند . ساخت وساز گرایی مدعی است که مردم درک ودانش خویش را از جهان طی تجربه کردن بااشیا , وبازتاب براین تجارب می سازند . زمانی که باچیز جدیدی روبرو می شویم باید آن را با تجربه های قبلی خود وفق بدهیم , در هر صورت ما خلق کنندگان فعال دانش خود هستیم . ساخت وساز گرایی می گوید : کودکان سازنده دانش خویش هستند به این ترتیب ساخت وساز گرایی ، یادگیرنده را در یک موقعیت فعال یادگیری قرار می دهد ومعلم دانش آموز را راهنمایی می کند .

        معموﻻً ساختار گرایی، نقش فعالی برای یادگیرنده در نظر می  گیرد  . در جبر ، هنگامی که دانش آموزان در  حال یاد گیری مهارت های اصلی ساده کردن عبارت های جبری بودند، معلم اصرار دا شت بحثی  را در باره مفهوم ساده کردن را ه بیندازد  : آیا عبارت های ساده شده، همان معادله های  ساده شده هستند؟. امّا به راستی روش ساختار گرایانه به چه معنی است؟ ایفای نقش و  اجرای نمایش؟ انجام دادن آزمایش؟ تجزیه و تحلی ل؟ یا مرتبط ساختن مطالب با زندگی  خویش؟ ساختار گراها اغلب تأکید می کنند که دانش و مفاهیم تا حد  زیادی اجتماعی هستند و نمی توانیم آنها را به طور انفرادی بنا کنیم . ساختار  گرایان فرض را بر این می گذارند که دانش آموزان خودشان باید دانش را خلق کنند یا  دوباره پدید آورند .( یادگیری خلّاقانه ) برای یک یادگیرنده ، داشتن نقش فعال، موضوع اصلی است و در  عمل ، جنبه های اجتماعی و خلّاقانه ای با این نقش همراه اند .

 

ساختار گرایی معموﻻً نقش فعالی برای یادگیرنده در نظر می  گیرد  . او به جای این که فقط بشنود، بخواند و به  حل تمرین های کامﻼً تکرای وعادی  بپردازد، باید بحث و گفتگو کند، فرضیه بسازد، تحقیق و طراحی کند و دیدگاه های  دیگران  را دریافت دارد ( یادگیری اجتماعی  : بنا کردن دانش و  مفاهیم به صورت اجتماعی و همراه با دیگران  ). این کافی نیست که یادگیرنده  در موضع فعال قرار بگیر د، بلکه معلم باید او را هدایت کند که نظریه های علمی و  دیدگاه ها و چشم اندازهای تاریخی و چیزهای دیگری از این قبیل را دوباره کشف  کند . 

 

۴-١- دستو رالعملها وراهکارها ی عملی تدریس در ساخت وساز گرایی         

١- مسائلی را مطرح می کند که دانش آموزان احساس می کنند به زندگی روزمره ی آن ها مرتبط است . به عنوان مثال در درس آمار , قسمت میانگین سال سوم به دانش آموزان یادآوری کنید برای حساب کردن معدل خود در نوبت اول چه می کنید.

۲- دانش اموزان را تشویق کنید با شکستن یک مفهوم کل اجزای آن را معنی سازی کنند. از دانش آموزان بپرسید اگر خواسته باشیم میانگین ق دکل دانش آموزان منطقه را حساب بکنیم چه می کنیم ؟

۳- توجه کنید که دانش آموزان استنتاجهای خود را با توجه به نقطه نظرات خود می سازند.          

۴- با آزادی عمل واستقﻼل دانش آموزان موافق باشید واین امر را تشویق کنید.                                           

۵- از داده های خام ومنابع اولیه وابزارهایی که دانش آموزان با آنها در مقابل قرار گیرند ومواد فیزیکی وملموس استفاده کنید دردروس میانگین با گذاشتن نمرات هر دانش آموز در نوبت اول از او بخواهید میانگین نمراتش را حساب کند.       

۶- زمانی که تکالیف را تنظیم می کنید عبارتهای شناختی مانند » رده بندی کنید , تجزیه وتحلیل کنید  , حدس بزنید , خلق کنید « را به کار ببرید . در تکالیف این بخش از دانش آموزان بخواهید که میانگین نمرات هر درس را جداگانه حساب کنید درسه را رده بندی کنید , نمودار ستونی برای هر درس رسم کنید ونتایج را تجزیه وتحلیل کنید. .                             ۷- اجازه دهید پاسخ های دانش آموزان درس را پیش   براند مثﻼ در هنگام استفاده از جدول داده ها برای میانگین از دانش آموزان بپرسم آن روش بدست آوردن میانگین با روش کنونی برای داده های بسیار مناسب است .

٨- پیش از آنکه فهم خودتان از مفاهیم را با دانش آموزان در میان بگذارید فهم ودرک دانش آموزان را از آن مفاهیم را جویا شوید .

۹- دانش آموزان را تشویق کنید هم با شما هم با یکدیگر بحث وگفتگو کنند . دانش آموزان گروهبندی وکار در کﻼسها وفعالیتها راحل نماید .                                   

 ١٠ -روحیه جستجوگری را در دانش آموزان با پرسیدن پرسش های باز –پاسخ متفکرانه برانگیزانید. معلم باید نظارت داشته باشد که گفتگوها سازنده باشد .

١١- از دانش آموزان بخواهید پاسخ های ابتدایی خود را توضیح دهند   .

 ١۲- دانش آموزان را درگیر تجربه هایی کنید که ممکن است تناقضاتی با مفروضات اولیه انها ایجاد کند . ) مثﻼ چگونگی میانگین گرفتن برای ۴٠۰ داده که قد دانش آموزان ساتل سوم راهنمایی است (. که در تناقض با روش میانگین گرفتن به روش معمولی است .              

١۳- پس ازاینکه سوالی می پرسید زمانی برای انتظار اختصاص دهید . 

١۴- با استفاده مکرر از مدل سه مرحله ای زیر کنجکاوی   دانش آموزان را پرورش دهید .      

۵- مثالی از تدریس ریاضی به روش ساخت و ساز گرایی

در آیادگیری  ریاضی  به روش ساخت و ساز گرایی ، دانش آموز می تواند از تکالیف پیچیده شروع کند و پس از آن به کمک

هدایتهای معلم به کشف مراحل تکالیف بپردازند .روش سنتی از پایین به بالا برای آموزش ضرب اعداد یک رقمی در دو رقمی ( مثال۴٨= ۴×١۲) یک روش گام به گام است که در آن به تدریج مراحل انجام اینگونه ضربها آموزش داده می شود. پس از آنکه دانش آموزان مراحل مقدماتی را یاد گرفتند به آنان مسائلی شبیه مسئله زیر داده می شود .علی می خواهد چهار مداد که قیمت هر کدام ١۲ تومان است خریداری کند برای این کار چقدر پول لازم دارد؟ در رویکرد سازندگی و روش بالا به پایین درست عکس این کار انجام می شود. ابتدا مسئله طرح می شود(که غالبا خود دانش آموزان آن را طرح می کنند. بعد معلم به دانش آموزان کمک می کند تا مسئله را حل  نمایند. موردی از این در شکل زیر نشان داده شده است.

 

معلم: کسی می تواند برای من داستانی تعریف کند که با ضرب١۲×۴ جور در آید؟

دانش آموز ١:١۲ کوزه بود که در هر یک از آنها ۴ پروانه قرار داشت.

معلم : و اگر من ضرب را انجام بدهم و جواب را بدست آورم چه چیزی درباره کوزه ها و پروانه ها خواهم فهمید؟

دانش آموز ١:  خواهید فهمید که بر روی هم چند تا پروانه داریم.

معلم: بسیارخوب اینها کوزه ها هستند .( شکل هایی را که معرف کوزه ها هستند می کشد.)ستاره های داخل کوزه ها نشان دهنده پروانه ها هستند.حالا اگر کوزه ها را به صورت گروهی در نظر بگیریم ،آسان تر می توانیم تعداد پروانه ها را بشمریم .عدد دلخواه ریاضی دانها برای دسته بندی چند است؟

: دانش آموز ۲: ١٠

معلم : هر یک از این ١٠ کوزه دارای ۴ پروانه است (دایره ای به دور ١۴ کوزه می کشد) .

معلم : فرض کنید دایره را پاک کنم و برگردم به همان ١۲ کوزه قبلی و آنها را با هم ببینم.راه دیگری وجود دارد که من بتوانم آنها را دسته بندی کنم تا آسانتر بتوانم همه پروانه ها رابشمارم ؟

دانش آموز۳  : می توانید آنها را به دو دسته ۶ تایی تقسیم کنید .

معلم: در هر یک از این دو دسته چند پروانه دارد؟

دانش آموز ۴: ۲۴ تا

معلم: چگونه حساب کردی؟

دانش آموز ۵: ٨ و٨و ٨ (او ۶ کوزه را با همدیگر در سه جفت قرار می دهد و این نوع دسته بندی را خودش کشف می کند) .

معلم: آن می شود ۳×٨ همچنین می شود۶×۴ . حالا در این دسته چند تا داریم؟ 

دانش آموز ۶ : ۲۴ تا و ۲۴ تا که می شود ۴٨ تا .

معلم: تعداد پروانه های ما همان تعداد قبل است؟ چرا؟

دانش آموز۶: بله زیرا تعداد کوزه ها همان است و هنوز در هر کوزه ۴ پروانه قرار دارد.

۶- نتیجه گیری

پژوهش های فراوانی نشان داده است که درگیر شدن فعاﻻ نه در یادگیری، به یادسپاری  بهتر، فهم بهتر و کاربرد فعاﻻنه دانش منجر می شود  . یک بعد اجتماعی یادگیری، که  معموﻻً یادگیری مشارکتی یا یادگیری از طریق همیاری نامیده می شود، اغلب و نه  همیشه، یادگیری را بسط و توسعه می دهد  . گا هی درگیر کردن دانش آموز در فرآیند اکتشاف  یا کشف دوباره، به او شور و شوق فراوانی می بخشد و فهم عمیق تری به ارمغان می آورد .  این استدﻻل ها، به صراحت روش های تدریس ساختارگرایانه را توصیه می کنند  . اما  دشواری ها و مشکﻼتی نیز در این میان وجود دارد  . بخصوص صرف وقت زیاد .البته دلبستگان به ساختار گرایی می گویند که این صرف وقت به  نتیجه کار می ارزد؛ امّا بسیاری از معلمان ا حساس می کنند تحت فشار زمان هستند  ونتیجه گیری می کنند که به یک حد وسط نیاز دارند .

منابع و مآخذ

Ò      ١- مجموعه مقالات منتخب پنجمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران ، دفتر ارتقاء علمی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش ، انتشارات عابد ، چاپ اول ، زمستان ۱۳۸۲.

 ۲- شهریاری ، پرویز ؛ آشتی با ریاضیات ؛ چاپ اول ، بهمن ۱۳۶۳.

Ò      ۳- ج. کرتی ، پ . یاد گیری فعال ، ( فروغ تن ساز ) ، انتشارات مدرسه ، چاپ سوم ، زمستان ۱۳۷۸.

Ò      ۴- ابراهیم آبادی ، ح . مجموعه مقالات منتخب پنجمین کنفرانس بین المللی ریاضیات برای همه ، انتشارات دانشگاه کردستان ، چاپ اول ، ۱۳۸۳.

Ò      ۵- آ. گروز ، د . جی . سبولا ، ک . مجموعه رویه های آموزشی بهبود بخشی دستاورد های شاگردان در ریاضیات ، ( دفتر همکاریهای علمی بین المللی ، چاپ اول ، اسفند ۱۳۷۹.

Ò      ۶-  شعبانی –  حسن –  مهارتهای آموزش و پرورش –  انتشارات سمت ١۳۷١ .

۷-.  سیف،علی اکبر-روانشناسی پرورشی نوین- تهدان نشر دوران١۳٨۷.

Ò       

۸--جوهر ، روش و کارایی ریاضیات ، گروه مولفین انستیتوی ریاضی استکووای شوروی ، ( پرویز شهریاری ) ، انتشارات فنی ایران ، چاپ اول ، ١۳۷٩.

۹-- سلیقه دار ، لیلا . موانع را از سر راه برداریم ،  رشد تکنولوژی آموزشی ، شماره  4 ، دفتر انتشارات کمک آموزشی سازمان پزوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش .

١۰- لانگ ، سرژ . بحث ریاضی با دانش آموز ، ( نعمت عبادیان ) ، انتشارات مدرسه ، چاپ سوم ، پاییز١۳٨۶.

١١- برومز ، د . کامبر باج ، گلزوی . جیمز ، آ . پتی ، آ . آموزش ریاضی به کودکان دبستانی ، ( محمد رضا کرامتی ) ، انتشارات رشد ، چاپ دوم ، ١۳٨۷.

١۲-. حریرفروش،زهرا و صادقی،مهرناز-الگوی تدریس ساخت گرایی-انتشارات آموزش

علوم ١۳٨۹.

Ò      ١۳-مجموعه مقالات نهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران

Ò      ١۴-مجموعه مقالات دهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران

١۵- رحمانی ،مهدی. آموزش ریاضی و حل مساله , دیوید پرکینز  / محمود امانی  طهرانی .

16-http://malijan.blogfa.com

17-http://math4u.mihanblog.com
18-
http://moalemane.persianblog.ir/post/42

19-http://www.tebyan.net

20- www.farsibooks.ir.

21- www.00088.blogfa.com

22- www.riazilog.com

23- www.iaulahijan.ir

23-   Www. Vahidy.mihanblog.com      

Ò       -  Www. Graas. Blogfa.com-   24

25- Www. Mathematically sane.com.                                                                                                                   

26-http://www.yekaan.blogfa.com/author-ali.aspx

27 -http://www.yekaan.blogfa.com/8507 aspx. مقاله‌ای از:  دكتر كورش اسلامی

Ò  28- http://rms.scu.ac.ir/Public/Teacher/Articles.aspx?ID=4-1376050

29-http://ajam-iut.blogfa.com/

30-www.zibaweb.com 

31-http://nshahidavini.blogfa.com

32-http://beststudents.ir/ reza tofigi 

33-http://khiabani1347.blogfa.com

34-http://www.mathclub2.blogfa.com





نوع مطلب : روش ها و فنون تدریس، تکنولوژی آموزشی، مقالات، 
برچسب ها : روش های فعال تدریس ریاضی مبتنی بر ساخت و ساز گرایی، الهام صحرایی، ریاضی، روش های یاددهی، ساخت و ساز گرایی،
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :









Free PageRank Checker