تبلیغات
یك معلم ریاضی - روش های استفاده از طرح درس+ طرح درس هفتم و هشتم
 
یك معلم ریاضی
ریاضی برای زندگی
درباره وبلاگ


به نام خدا
به وبلاگ شخصی من خوش آمدید.
سجاد خسروپور هستم، کارشناس آموزش ریاضی، کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی ، دبیر رسمی و سرگروه رشته ریاضی مقطع متوسطه اول آموزش و پرورش شهرستان لاهیجان.
قصد دارم در این وبلاگ علاوه بر ریاضیات و تکنولوژی آموزشی که رشته شغلی و تحصیلی من هستند مطالب دیگری که به آن ها علاقه دارم و فکر می کنم که به درد خیلی ها میخوره قرار بدم.
امیدوارم که با نظراتتون به من کمک کنید تا وبلاگ بهتر و مفیدتری داشته باشم.

آدرس های دیگر وبلاگ:

www.1moallem.ir

www.1moallem.sub.ir

تدریس خصوصی ریاضیات در شهرستان لاهیجان:

09025559909

اللهم عجل لولیک الفرج

مدیر وبلاگ : سجاد خسروپور
نویسندگان
نظرسنجی
آیا آموزش و پرورش ما موفق است . اگر خیر به کدام یک از دلایل زیر؟










در متن زیر که از سایت مرآت برگرفته شده است، چگونگی استفاده از طرح درس در مدارس توضیح داده شده است. در انتها، دو نمونه طرح درس مربوط پایه هفتم و هشتم درس ریاضی قرار داده شده است. امیدوارم مورد توجه واقع شود.



چگونه از طرح درس در مدارس خود استفاده کنیم؟
با تعیین اهداف قصد شده و ارزیابی اهداف کسب شده، کلاس‌های درس را بهتر مدیریت کنیم. طرح درس در واقع یک توافق‌نامه‌ی آموزشی بین معلم و مدرسه می‌باشد.
برنامه‌ریزی آموزشی توسط مدیر مدرسه به نتیجه‌ی مطلوب دست پیدا نخواهد کرد، مگر آن‌که با نظام ارزشیابی مؤثر و مداوم، همراه شود و در مقاطع مختلف زمانی مورد وارسی و بازبینی قرار گیرد. عموماً یکی از دغدغه‌های مدیران و گردانندگان آموزشی، رصد کلاس‌های درسی و کسب آگاهی از کیفیت تدریس معلم در کلاس‌ است. طرح درس مرآت، زمینه‌ی بازخوردگیری مؤثر از تدریس معلم را، برای مدیر مدرسه فراهم می‌کند. مدیریت با مقایسه‌ی عملکرد معلم با اهداف تبیین شده در طرح درس‌ها، می‌تواند از وضعیت آموزشیِ کلاس‌ها، تصویر روشنی پیدا کند و در صورت لزوم، با توجه به اهداف آموزشی مدرسه برای اصلاح و بهبود وضعیت تدریس معلم، وی را برای رسیدن به تدریسی مؤثر‌تر، راهنمایی کند.
از ابزارهای متنوع در تدوین طرح درس خود بهره بگیریم.
در نگارش اهداف کلی هر طرح درس، از الگوهای آموزشی مختلفی استفاده شده است:
1- جملات و عبارات ساده و مختصر مانند:
      • مفهوم خط را درك نموده، با انواع آن آشنا شود؛
      • با ابزار مناسب خط، نیم‌خط و پاره‌خط رسم كند؛
      • اندازه‌ی پاره‌خط‌ها را با هم مقایسه كند؛
      • تعداد خط‌های راست، نیم‌خط‌ها و پاره‌خط‌های موجود در یك شكل را بشمارد.
2- نقشه‌های مفهومی: نقشه مفهومی یک تصویر نقشه مانند است که روابط معنادار بین مفاهیم را نشان می‌دهد. نقشه مفهومی ارائه دانش درباره یک ایده اصلی خاص است که به صورت یک نمودار از جعبه‌هایی که با خطوط برچسب‌دار به هم متصل شده‌اند، تشکیل شده است. کلمات و اصطلاحاتی که مفاهیم را مشخص می‌کنند درون جعبه‌ها قرار داده می‌شوند و روابط بین مفاهیم متفاوت، توسط خطوط مشخص می‌شوند.
نقشه‌های مفهومی به عنوان یک ابزار یاددهی- یادگیری و برای تقویت مفاهیم آموخته شده در یک واحد درسی؛ به عنوان یک ابزار طراحی آموزشی برای مجهزکردن دانش‌آموزان به تصور و تجسمی از آن‌چه باید بیاموزند و چگونگی ارتباط بین آن‌ها و به عنوان ابزار ارزیابی برای نشان دادن صحت و درستی یادگیری به وسیله رسم نقشه از آنچه آموخته شده است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
3- کلیدواژه: واژه‌های اصلی و كانونی هر مبحث درسی كه در عنوان درس نیز معمولاً ذکر می‌شوند. کلید واژه نام دارند. این واژه‌ها باید چنان گویا باشند كه به خوبی با روح حاکم بر آن موضوع درسی خاص، هماهنگی داشته باشند. واژه‌های كلیدی با عنوان و مسأله‌ مورد بحث در هر درس، تناسب دارند. مانند:
چک‌لیست کلیدواژه: چک‌لیست کلیدواژه، جدولی است که به منظور تسهیل تدریس معلم و کمک به مدیر و مشاور برای نظارت موثرتر بر جریان یاددهی- یادگیری، طراحی شده است. در سطر افقی این جدول، ابزارهای آموزشی که معلم در تدریس خود از آن‌ها استفاده می‌کند، فهرست شده است، این ابزارها، هم شامل اجزای مختلف «بسته مدیریت کلاسی» مرآت و همچنین آن دسته از ابزارهای کمک آموزشی می‌شود، که معلم به تشخیص خود در کلاس مورد استفاده قرار می‌دهد. چک‌لیست کلیدواژه به مسئولان آموزشی مدرسه به ویژه به معلم کمک می‌کند تا تصویر روشنی از جزئیات تدریس خود، به دست آورده و با آگاهی کامل از موضوعات درسی، برای تدریس هر مبحث آموزشی از ابزار آموزشی متناسب استفاده کند. در زیر نمونه‌ای از چک‌لیست کلیدواژه را ملاحظه می‌کنید:
با استفاده از نقشه‌ی مفهومی، نگاهی جامع از جایگاه مفاهیم و ارتباط آن‌ها با هم به دست می‌آوریم.
نقشه‌های مفهومی، ابزار مناسبی در جهت تسهیل فرآیند یاددهی- یادگیری محسوب می‌شوند. عموماً دروس مختلف هر کتاب درسی، از مجموعه‌ای مفهوم و تعریف تشکیل شده‌اند. هر معلمی با توجه به تجربه‌ای که در دوران تدریس خود کسب کرده است، تصوری از مسیر تدریس هر درس در ذهن دارد و بر مبنای آن تصویر، در کلاس به تدریس خود جهت می‌دهد. نقشه‌ی مفهومی، عینیت‌بخشی به تصویر ذهنی معلم از مسیر تدریس و تلاشی است تا بتواند بر مبنای مسیری روشن، از شیوه‌های متنوع تدریس در کلاس، در کنار هم‌دیگر، استفاده کند.
یک نقشه مفهومی، با استفاده از جلوه‌ی بصری که حین تدریس، در اختیار معلم قرار می‌دهد، در دست‌یابی وی به مسیری معنادار از تدریس، نقشی اساسی ایفا می‌کند. بنابراین زمانی یک نقشه‌ی مفهومی می‌تواند در تدریس معلم جایگاه درست خود را بیابد که در ارتباطی منطقی با اهداف آموزشی، در کلاس درس مورد استفاده قرار بگیرد. در طرح درس مرآت، نقشه‌ی مفهومی، چشم‌اندازی کلی از نحوه‌ی سازماندهی مفاهیم مختلف کتاب درسی، را در کنار یکدیگر، نمایش می‌دهد.
با تقسیم مفاهیم درسی به هفته‌های مختلف آموزشی، زمان تدریس خود در کلاس را مدیریت می‌کنیم.
یک نقشه‌ی مفهومی کامل نخواهد بود، مگر زمانی که تعریف درستی از هفته‌های آموزشی و نحوه‌ی بودجه‌بندی عملیاتی بخش‌های مختلف کتاب درسی در اختیار داشته باشیم.
یکی از مشکلات رایج معلمان در مدیریت کلاس‌های درس، بحث زمان است. عموماً معلمان گلایه می‌کنند که برای انجام فعالیت‌های مورد نظرشان، وقت کافی در اختیار ندارند. این مشکل بیش‌ از آنکه از نبود وقت کافی در کلاس ناشی شود، به نبود برنامه و چشم‌اندازی روشن از نحوه‌ی تدریس مفاهیم درسی در کلاس باز می‌گردد. در «بسته مدیریت کلاسی»، ملاک و معیار بودجه‌بندی زمان، یک هفته است. هفته‌ای که از آن تحت عنوان هفته‌ی آموزشی نام می‌بریم.
پیش از شروع تدریس، اهداف کتاب درسی را به روشنی تعریف کنیم.
موفقیت در هر عملی، بدون در دست داشتن تعریف مناسبی از اهداف و انتظارات مورد نظر، تقریباً غیر ممکن است. فرآیند آموزش را نیز نمی‌توان از این موضوع مستثنی دانست. مدیر، به عنوان گرداننده‌ی آموزشی مدرسه، زمانی به برنامه‌ریزی مؤثر دست می‌یابد که اطلاع کافی در مورد مبدأ و مقصد مسیر در دست داشته باشد. معلم زمانی طرح درس موفق روزانه طراحی خواهد کرد که اهداف درسی را به خوبی بشناسد و دانش‌آموز هنگامی بیش‌تر پیشرفت می‌کند که بداند قرار است در کلاس درس چه چیزی را یاد بگیرد.
طرح درس مرآت، اهداف کتاب درسی را در اختیار معلم قرار می‌دهد. این مطلب بدین معناست که معلم قرار است با کمک این اهداف، به درک روشنی از آن‌چه دانش‌آموزان قرار است در کلاس درسش یاد بگیرند، دست ‌یابد. به عنوان مثال، به اهدافی که در طرح درس ریاضی سال سوم راهنمایی تدوین شده است، توجه کنید. تمام این اهداف، به تغییری که قرار است بعد از اتمام فرایند تدریس در دانش‌آموز اتفاق افتد، اشاره می‌کند:
اهداف آموزشی کتاب درسی
در فرآیند آموزش این دروس، انتظار می‌رود هر دانش‌آموز به هدف‌های زیر برسد.
     1- مجموعه و محور اعداد طبیعی را بشناسد و عددهای طبیعی را تشخیص دهد؛
     2- عدد اول را بشناسد و روش‌های مختلف تشخیص اعداد اول را به كار بَرَد؛
     3- روش غربال در پیدا كردن عددهای اول را در یك محدوده‌ی مشخص اعداد طبیعی، به كار بَرَد؛
     4- عددهای طبیعی را به سه دسته تقسیم كند و تفاوت‌های عددهای مركب، اول و عدد یك را دریابد.
برای پایان فرآیند تدریس خود برنامه‌ای مدون و مشخص داشته باشیم و آموزش کلاسی را به گونه‌ای مناسب به پایان برسانیم.
در هر طراحی آموزشی، استفاده از شروع خوب و پایان مناسب، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ اینکه بتوانیم تدریس خود را با فعال کردن دانسته‌های پیشین دانش‌آموز و در فضایی برانگیزاننده، شروع کنیم، در مسیری درست هدایتش کنیم و در نقطه‌ای مناسب آن را به پایان برسانیم. از جمله اهداف طرح درس، کمک به معلمان به منظور نشانه‌گذاری هر چه بهتر مسیر تدریس است. معلمی که با آگاهی کامل از اهداف از پیش قصد شده به کلاس درس، قدم می‌گذارد، بهتر می‌تواند، آغاز و پایان فعالیت آموزشی خود را در کلاس درس، مشخص کند. طرح درس مرآت با مشخص کردن بودجه‌بندی آزمون براساس کتاب درسی و نیز تعیین این بودجه‌بندی بر مبنای کلیدواژه‌ها به معلم کمک می‌کند تا نقاط کانونی در فرآیند تدریس را بهتر شناسایی کند و انرژی خود را دقیقاً بر روی موضوعات و مباحثی که دانش‌آموزان در مواجهه با آن‌ها دچار مشکل هستند، صرف نماید.
در پایان ذكر این نكته ضروری است كه در خاتمه طرح درس، برای آشنایی بیش‌تر معلمان با شیوه‌های متنوع طرح درس نویسی، نمونه‌ای از یک طرح درس روزانه ارائه شده است، تا معلمان گرامی در صورت تمایل، در نگارش طرح درس روزانه‌ی خود از آن بهره گیرند.









نوع مطلب : طرح درس، ریاضیات هفتم، ریاضیات هشتم، 
برچسب ها : طرح درس، ریاضی هفتم، ریاضی هشتم، نمونه طرح درس ریاضی هفتم و هشتم مرآت،
لینک های مرتبط :
1397/03/7 02:31

Nicely put. Kudos!
cialis 20 mg cost buy cialis online nz side effects of cialis cialis arginine interactio cialis uk next day how to purchase cialis on line cialis 5 mg prix cialis once a da cialis manufacturer coupon i recommend cialis generico
1397/02/4 04:18

Tips effectively considered!!
buy viagra brand online viagra generic levitra online pharmacy viagra where to buy viagra online safely order viagra viagr sildenafil citrate tablets buy pharmaceutical viagra purchase viagra online how to buy viagra without seeing a doctor get viagra uk
1397/01/17 19:59

Wonderful content. Kudos.
generic cialis in vietnam india cialis 100mg cost acquisto online cialis best generic drugs cialis cialis 20 mg cost cialis efficacit usa cialis online achat cialis en suisse cialis rezeptfrei generic cialis pill online
1397/01/3 16:28

Fantastic write ups, Thank you!
look here cialis order on line tadalafil generic cost of cialis per pill cialis from canada where cheapest cialis cialis generico in farmacia cialis generic availability cialis reviews cialis professional yohimbe cialis e hiv
1396/06/13 23:12
That is really fascinating, You are an excessively skilled blogger.
I have joined your rss feed and stay up for in quest of
extra of your great post. Also, I have shared your website in my
social networks
1396/05/16 19:16
Hello there, just became alert to your blog through Google,
and found that it is truly informative. I'm going to watch out for brussels.
I'll be grateful if you continue this in future.
A lot of people will be benefited from your writing. Cheers!
1396/04/4 21:24
بسیار قلب از خود نوشتن در حالی که ظاهر شدن مناسب اصل
آیا واقعا کار درست با من پس از برخی از زمان.
جایی در سراسر پاراگراف شما قادر به من مؤمن اما تنها برای کوتاه در حالی که.

من این کردم مشکل خود را با جهش در مفروضات و
یک خواهد را سادگی به پر کسانی که
معافیت. اگر شما در واقع که می توانید انجام من خواهد مطمئنا
تا پایان در گم.
1396/02/1 04:50
Thank you for the auspicious writeup. It in fact was a amusement account it.
Look advanced to far added agreeable from you!
By the way, how can we communicate?
1396/01/23 16:31
Valuable information. Fortunate me I found your website by
accident, and I am shocked why this coincidence did not
came about in advance! I bookmarked it.
1396/01/11 15:05
Your style is unique compared to other people I have read stuff from.
Thanks for posting when you've got the opportunity, Guess I will just book mark this site.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :









Free PageRank Checker